ČERVENÝ DOPIS RODIČŮM A TRENÉRŮM

02.01.2020

ČERVENÝ DOPIS RODIČŮM A TRENÉRŮM
(dítěte ve věku 10 - 11 let)

Vaše dítě či svěřenec přichází do období, které se nazývá "zlatým věkem motoriky". Nervové systémy v mozkové kůře dozrávají a nastávají ideální předpoklady pro rozvoj koordinačních a rychlostních schopností. Vaši svěřenci jsou vývojově připraveni přijímat a osvojovat si pohybové a sportovní dovednosti, tedy stavební kameny budoucího vývoje hráče. Přestože jsou děti ještě relativně poslušné a důvěřivé, rodí se v tomto období velmi důležitá součást intelektu: totiž pochybnost vůči předkládaným informacím. Váš předchůdce - první učitel či trenér byl zpravidla dětmi nekriticky přeceňován. Bylo to vcelku logické, poněvadž otvíral dítěti cestu do nového světa. Slovo "malého boha" bylo do určité doby zákonem. V tomto období již "střízlivý realista" přechází ke kritičtějšímu postoji. I to je v pořádku. Začíná nová cesta pochybností, skrz které se dá dospět k pevnému vlastnímu názoru či postoji. Přesto byste měli, trenéři či učitelé, zůstat pro dítě vzorem z hlediska postoje k vědomostem, dovednostem i k etice chování. Zapalujete v dětech plamen náruživosti či osobní zaujatosti pro činnost. Dítě, které zpočátku slepě důvěřovalo, projevuje v tomto věku potřebu "přesvědčit se". Nekázeň dětí má nezřídka základ v tomto procesu.

MOTORIKA A PSYCHIKA
Je před námi nejdůležitější období motorického učení, někdy nazývané "touhou po dovednostech". Pohyby vykonávané velkými svaly jsou již obratné. Nově získané dovednosti a stoupající výkony působí dětem velkou radost, také proto, že si své pokroky dobře uvědomují. Naproti tomu pohyby drobných svalů jsou ještě nepřesné, mimo jiné i proto, že se teprve dotváří koordinace mezi zrakem a jemnými pohyby prstů. Důraz na rozvoj dovedností herní formou je na místě. Ovšem hra, která byla v předškolním věku hlavním a v podstatě jediným tématem, a s nástupem do školy začala být silně kombinována s povinnostmi, je v tomto období již výrazně doplněna prací. Dětem imponuje technika, dovedou se nadchnout pro zvolenou sportovní činnost, mají zájem o vše konkrétní. Vytváří se nejen jedinečné příznivé podmínky nervosvalové, nýbrž také možnost ovlivňování psychických procesů. Především herního vnímání, myšlení a procesu rozhodování. To vše zahrnujeme pod pojem "herní kognice".

HRANICE MEZI HROU A UČENÍM
Stále se mezi vámi trenéry vede ostrá hranice mezi hraním a učením. Dovednosti jsou často izolovány od herního prostředí a naproti tomu hra je vnímána pouze jako nezávazná aktivita, kdy jsou děti ponechány vlastní libovůli. Dětem se sice prodlužuje schopnost krátkodobé koncentrace pozornosti na cca 20-25 min, ale plná uvědomělost jednání přijde až v následujícím období prepuberty. Nezapomeňte, že ještě před krátkým časem se dítě nemuselo prát s překážkami. Při hře dělalo, co chtělo, a když se mu něco nedařilo, prostě ustalo v činnosti. Najednou se musí prát s nezdarem a vytrvat. Umožněte proto dítěti experimentovat, neboť zvídavost dítěte nejde proti vašemu výchovnému cíli.

ÚLOHA SPORTOVNÍCH VÝSLEDKŮ
Podporování motivace dětí podávat co nejlepší výkony bývá "moderně" i kritizováno, s tím, že jsou významnější lidské vlastnosti. Děti by podle tohoto názoru neměly být posuzovány primárně podle výkonů. To je pravda pouze částečně. Společnost, pracovní prostředí a dvojnásob sport se přeci neobejde bez lidí zaujatých pro činnost a usilujících o odvedení co nejlepších výkonů. Jde o to, abyste vy, trenéři nevychýlili kyvadlo příliš na druhou stranu, a předčasný tlak na výsledky nenahradili nesmyslným požadavkem, že výsledky nemají žádnou hodnotu pro vývoj dítěte. To je zavádějící.
A ještě něco. Školní výsledky, nepodávají často obraz o tzv. tvořivém myšlení, tolik potřebném ve sportovní hře i v životě. Měli bychom podporovat tento druh myšlení (odborníci ho nazývají divergentní), které je pružné, nabízí více správných alternativ a nehledá jedinné správné řešení. Právě pružnost a originalita jsou předpokladem úspěšných výkonů dosahovaných v dospělosti.

SEBEREGULACE A OVLÁDÁNÍ EMOCÍ
U dětí v tomto věku se ve vrstevnické skupině výrazně vyvíjí porozumění názorům, přáním a potřebám jiných lidí - diferencuje se tedy stále více schopnost sociálního porozumění. V návaznosti na to narůstá i schopnost seberegulace vlastní vůlí. Schopnost ovládat vlastní emoce je významnou součástí celkové sociální obratnosti dítěte a ovlivňuje jeho přijetí skupinou. Emoční kompetence pak má vliv i na úspěšnost dítěte nejen v sociálním začlenění, ale například i při zvládání školních i tréninkových nároků. Teprve kolem věku 10 let si dítě uvědomuje i možnost současného působení několika protikladných emocí.

VLIV SKUPINY
Rodící se mladí hráči mají již dobře vyvinutou sounáležitost k týmu. Hledají své idoly, mají tendenci srovnávat se s ostatními a vnitřní potřebu být dobrými v očích druhých. V tomto období můžete pozorovat projevy výrazné kamarádské solidarity. Vaše autorita pomalu ustupuje autoritě a vlivu fyzicky silných a sociálně obratných jedinců a skupinek, a nakonec i třídy či týmu jako celku. Prosazují se a autoritu získávají nejen tělesně silní a průbojní, kteří jsou navíc připraveni svoji tělesnou výhodu uplatnit, ale třeba i bystří, nápadití a vtipní. Parta dokáže v tomto věku projevit i svůj postoj k různým událostem, svůj zájem a své požadavky, a naopak umí jedince ze skupiny vytlačit, případně nového nepřijmout.

NEJEN BOJ A VÝSLEDKY - EPILOG
Děti by vždy měly mít cíl vyhrávat a vy byste je v jejich snažení měli podporovat. Současně by však bylo moudré, kdybyste dětem nenásilně vysvětlovali důležitost toho, jak trénují, co umí, a jak se snaží. Radost z dílčího vítězství časem zapadne, kdežto um přetrvá. Zaměření v tomto období by tedy mělo cílit především na individuální herní rozvoj. Utkání přitom berte jako pokračování tréninku ve smyslu učení se hře. Skutečný, vážný sport je ale ještě v tomto věku předčasný.

VÁŽENÍ RODIČE, NĚKTEŘÍ Z VÁS ORGANIZUJÍ KAŽDOU MINUTU DNE VAŠÍ RATOLESTI A JAKÝKOLI JEJÍ ÚSPĚCH VNÍMÁTE, JAKO BY BYL VAŠIM VLASTNÍM. KLADETE NA DÍTĚ PŘEMRŠTĚNÉ NÁROKY, TLAČÍTE NA NĚ. NEUVĚDOMUJETE SI OVŠEM, ŽE PŘIPRAVUJETE SVÉ DÍTĚ O OSOBNOST I DĚTSTVÍ. JAKMILE SE PAK DÍTĚ JEN TROCHU ODTÁHNE NEBO ODPORUJE, POKLÁDÁTE TO ZA NEPATŘIČNÉ, PROTOŽE PŘECE "CHCETE PRO DĚTI TO NEJLEPŠÍ" ...


Zdeněk Haník

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky