ČERVENÝ DOPIS RODIČŮM A TRENÉRŮM
ČERVENÝ DOPIS RODIČŮM A TRENÉRŮM
(dítěte ve věku 10 - 11 let)
Vaše dítě či svěřenec přichází do období, které se nazývá "zlatým věkem motoriky". Nervové systémy v mozkové kůře dozrávají a nastávají ideální předpoklady pro rozvoj koordinačních a rychlostních schopností. Vaši svěřenci jsou vývojově připraveni přijímat a osvojovat si pohybové a sportovní dovednosti, tedy stavební kameny budoucího vývoje hráče. Přestože jsou děti ještě relativně poslušné a důvěřivé, rodí se v tomto období velmi důležitá součást intelektu: totiž pochybnost vůči předkládaným informacím. Váš předchůdce - první učitel či trenér byl zpravidla dětmi nekriticky přeceňován. Bylo to vcelku logické, poněvadž otvíral dítěti cestu do nového světa. Slovo "malého boha" bylo do určité doby zákonem. V tomto období již "střízlivý realista" přechází ke kritičtějšímu postoji. I to je v pořádku. Začíná nová cesta pochybností, skrz které se dá dospět k pevnému vlastnímu názoru či postoji. Přesto byste měli, trenéři či učitelé, zůstat pro dítě vzorem z hlediska postoje k vědomostem, dovednostem i k etice chování. Zapalujete v dětech plamen náruživosti či osobní zaujatosti pro činnost. Dítě, které zpočátku slepě důvěřovalo, projevuje v tomto věku potřebu "přesvědčit se". Nekázeň dětí má nezřídka základ v tomto procesu.
MOTORIKA A PSYCHIKA
Je před námi nejdůležitější období motorického učení, někdy nazývané
"touhou po dovednostech". Pohyby vykonávané velkými svaly jsou již
obratné. Nově získané dovednosti a stoupající výkony působí dětem velkou
radost, také proto, že si své pokroky dobře uvědomují. Naproti tomu
pohyby drobných svalů jsou ještě nepřesné, mimo jiné i proto, že se
teprve dotváří koordinace mezi zrakem a jemnými pohyby prstů. Důraz na
rozvoj dovedností herní formou je na místě. Ovšem hra, která byla v
předškolním věku hlavním a v podstatě jediným tématem, a s nástupem do
školy začala být silně kombinována s povinnostmi, je v tomto období již
výrazně doplněna prací. Dětem imponuje technika, dovedou se nadchnout
pro zvolenou sportovní činnost, mají zájem o vše konkrétní. Vytváří se
nejen jedinečné příznivé podmínky nervosvalové, nýbrž také možnost
ovlivňování psychických procesů. Především herního vnímání, myšlení a
procesu rozhodování. To vše zahrnujeme pod pojem "herní kognice".
HRANICE MEZI HROU A UČENÍM
Stále se mezi vámi trenéry vede ostrá hranice mezi hraním a učením.
Dovednosti jsou často izolovány od herního prostředí a naproti tomu hra
je vnímána pouze jako nezávazná aktivita, kdy jsou děti ponechány
vlastní libovůli. Dětem se sice prodlužuje schopnost krátkodobé
koncentrace pozornosti na cca 20-25 min, ale plná uvědomělost jednání
přijde až v následujícím období prepuberty. Nezapomeňte, že ještě před
krátkým časem se dítě nemuselo prát s překážkami. Při hře dělalo, co
chtělo, a když se mu něco nedařilo, prostě ustalo v činnosti. Najednou
se musí prát s nezdarem a vytrvat. Umožněte proto dítěti experimentovat,
neboť zvídavost dítěte nejde proti vašemu výchovnému cíli.
ÚLOHA SPORTOVNÍCH VÝSLEDKŮ
Podporování motivace dětí podávat co nejlepší výkony bývá "moderně" i
kritizováno, s tím, že jsou významnější lidské vlastnosti. Děti by podle
tohoto názoru neměly být posuzovány primárně podle výkonů. To je pravda
pouze částečně. Společnost, pracovní prostředí a dvojnásob sport se
přeci neobejde bez lidí zaujatých pro činnost a usilujících o odvedení
co nejlepších výkonů. Jde o to, abyste vy, trenéři nevychýlili kyvadlo
příliš na druhou stranu, a předčasný tlak na výsledky nenahradili
nesmyslným požadavkem, že výsledky nemají žádnou hodnotu pro vývoj
dítěte. To je zavádějící.
A ještě něco. Školní výsledky, nepodávají
často obraz o tzv. tvořivém myšlení, tolik potřebném ve sportovní hře i v
životě. Měli bychom podporovat tento druh myšlení (odborníci ho
nazývají divergentní), které je pružné, nabízí více správných alternativ
a nehledá jedinné správné řešení. Právě pružnost a originalita jsou
předpokladem úspěšných výkonů dosahovaných v dospělosti.
SEBEREGULACE A OVLÁDÁNÍ EMOCÍ
U dětí v tomto věku se ve vrstevnické skupině výrazně vyvíjí porozumění
názorům, přáním a potřebám jiných lidí - diferencuje se tedy stále více
schopnost sociálního porozumění. V návaznosti na to narůstá i schopnost
seberegulace vlastní vůlí. Schopnost ovládat vlastní emoce je významnou
součástí celkové sociální obratnosti dítěte a ovlivňuje jeho přijetí
skupinou. Emoční kompetence pak má vliv i na úspěšnost dítěte nejen v
sociálním začlenění, ale například i při zvládání školních i
tréninkových nároků. Teprve kolem věku 10 let si dítě uvědomuje i
možnost současného působení několika protikladných emocí.
VLIV SKUPINY
Rodící se mladí hráči mají již dobře vyvinutou sounáležitost k týmu.
Hledají své idoly, mají tendenci srovnávat se s ostatními a vnitřní
potřebu být dobrými v očích druhých. V tomto období můžete pozorovat
projevy výrazné kamarádské solidarity. Vaše autorita pomalu ustupuje
autoritě a vlivu fyzicky silných a sociálně obratných jedinců a
skupinek, a nakonec i třídy či týmu jako celku. Prosazují se a autoritu
získávají nejen tělesně silní a průbojní, kteří jsou navíc připraveni
svoji tělesnou výhodu uplatnit, ale třeba i bystří, nápadití a vtipní.
Parta dokáže v tomto věku projevit i svůj postoj k různým událostem,
svůj zájem a své požadavky, a naopak umí jedince ze skupiny vytlačit,
případně nového nepřijmout.
NEJEN BOJ A VÝSLEDKY - EPILOG
Děti by vždy měly mít cíl vyhrávat a vy byste je v jejich snažení měli
podporovat. Současně by však bylo moudré, kdybyste dětem nenásilně
vysvětlovali důležitost toho, jak trénují, co umí, a jak se snaží.
Radost z dílčího vítězství časem zapadne, kdežto um přetrvá. Zaměření v
tomto období by tedy mělo cílit především na individuální herní rozvoj.
Utkání přitom berte jako pokračování tréninku ve smyslu učení se hře.
Skutečný, vážný sport je ale ještě v tomto věku předčasný.
VÁŽENÍ RODIČE, NĚKTEŘÍ Z VÁS ORGANIZUJÍ KAŽDOU MINUTU DNE VAŠÍ RATOLESTI A JAKÝKOLI JEJÍ ÚSPĚCH VNÍMÁTE, JAKO BY BYL VAŠIM VLASTNÍM. KLADETE NA DÍTĚ PŘEMRŠTĚNÉ NÁROKY, TLAČÍTE NA NĚ. NEUVĚDOMUJETE SI OVŠEM, ŽE PŘIPRAVUJETE SVÉ DÍTĚ O OSOBNOST I DĚTSTVÍ. JAKMILE SE PAK DÍTĚ JEN TROCHU ODTÁHNE NEBO ODPORUJE, POKLÁDÁTE TO ZA NEPATŘIČNÉ, PROTOŽE PŘECE "CHCETE PRO DĚTI TO NEJLEPŠÍ" ...
Zdeněk Haník